Oszustwo przez telefon
Oszustw jest wiele, ale większość można sprowadzić do kilku rodzajów. Pierwszym z nich jest próba wyłudzenia danych Twojej karty bankowej – jej numeru, daty ważności i kodu CVV. Może się wydawać, że nikt nie zdradzi tych szczegółów obcym osobom, ale tak nie jest.
Stosując tzw. inżynierię społeczną, oszuści najpierw zdobywają zaufanie użytkownika, a następnie pod jakimś pretekstem próbują wyłudzić poufne informacje. Głównym celem jest wywołanie silnych emocji u ofiary i nie danie jej czasu na przemyślenie sytuacji; poganiają ją.
Drugi rodzaj oszustwa to próba nakłonienia Cię do połączenia z płatnym numerem. Opiera się to na nieuwadze i – znów – emocjach.
W obu przypadkach, aby nie dać się złapać telefonicznym oszustom należy “odtworzyć” w myślach sytuację i wymodelować swoje zachowanie w takim przypadku. W większości przypadków najlepszą rzeczą do zrobienia jest po prostu nie robić tego, o co jesteś proszony.
Oto kilka najczęstszych technik oszustw telefonicznych
Otrzymanie SMS-a o obciążeniu z banku
Jak to działa. Otrzymujesz SMS-a lub wiadomość w jakimś komunikatorze (najczęściej Viber) z informacją, że z Twojego konta ma zostać pobrana duża suma pieniędzy. Na jego końcu znajduje się numer telefonu, pod którym można się z Tobą skontaktować.
Oszuści oczekują, że ofiara natychmiast zadzwoni pod wskazany numer. Numer okazuje się być numerem bezpłatnym.
Pracownicy ochrony wzywają
Dzwoni do Ciebie nieznana osoba i stanowczym i pewnym głosem przedstawia się jako pracownik ochrony banku, czasem nawet dyrektor ochrony.
Po tym następuje historia o tym, że Twoje konto zostało zablokowane lub ktoś próbuje je obciążyć wszystkimi pieniędzmi i konieczność potwierdzenia tożsamości. Odbywa się to poprzez prośbę o podanie danych karty bankowej. Aby zbudować zaufanie, mogą najpierw wysłać wiadomość przez komunikator lub SMS o zapobieganiu oszustwom i poprosić o oczekiwanie na kontakt.
Oszuści liczą na element zaskoczenia; jeśli usłyszysz, że zaraz stracisz wszystkie pieniądze, spróbujesz temu zapobiec i powiesz “służbie bezpieczeństwa”, o co cię prosi.
Oczywiście nikt nie zamierza Ci pomóc, próbują uzyskać od Ciebie informacje w celu kradzieży Twoich pieniędzy.
Czasami oszuści nie wiedzą, którego banku jesteś klientem i nie podają żadnej nazwy, czasami próbują zgadywać, podając najpopularniejsze nazwy
Prośba o wysłanie kodu potwierdzającego
Wszystko jest jak w poprzednim przypadku, ale nie jesteś proszony o ujawnienie danych karty, po prostu wysyłają kod potwierdzający na określony numer. Wydaje się, że nie ma zagrożenia, ale nie ma.
Oznacza to, że oszuści mają już dane Twojej karty, a do autoryzacji wypłaty potrzebują jedynie Twojego hasła SMS. Hasło SMS vel jedno OTP (one time password) to sposób potwierdzenia akcji, który dowodzi, że ją wykonałeś.
Kod ten jest wysyłany na Twój telefon, oszuści proszą o niego i jeśli się zgodzisz, wpisują go, aby potwierdzić debet. Bank zakłada, że to Ty potwierdziłeś wykonanie czynności.
Wywoływanie i resetowanie
Bardzo częsty schemat oszustwa przez telefon. Bardzo proste, a przez to bardzo skuteczne. Otrzymujesz połączenie z nieznanego numeru i zostaje ono przerwane. Czasem w środku nocy, czasem wcześnie rano. Oszuści oczekują, że oddzwonisz. Oczywiście okaże się, że numer jest numerem płatnym.
Promocje i bonusy
Oszuści mogą przedstawić się jako pracownik sklepu lub po prostu wysłać wiadomość z informacją, że zgromadziłeś określoną ilość bonusów i trzeba je pilnie wydać, bo inaczej “spłoną”
Nie trzeba nic wpisywać ani ujawniać żadnych informacji. Wystarczy wejść w link do strony sklepu i tam zrealizować swoje bonusy. Jak zwykle liczą na emocje związane z “dobrym układem”.
W ten sposób próbują zwabić Cię na fałszywą stronę i zmusić do podania danych karty podczas zakupu. Oczywiście nie dostaniesz żadnych towarów ani nagród. Ale cyberprzestępcy zdobędą dane twojej karty i natychmiast ją obciążą.